Sinds een paar maanden is er een spoorweg verbinding gereed tussen Europa en China. So what zou je denken!
Wel : Deze verbinding veranderd in één klap de mogelijkheden om
goederen in veel kortere tijd vanuit Europa naar China (en weer terug
natuurlijk) te transporteren.Dit zou nog wel eens grote gevolgen kunnen
hebben voor de scheepvaart en dan met name voor Rotterdam als Mainport.
Een voorbeeld: BMW is zeer geliefd in China. De Duitse fabrieken
exporteerden nog geen 10 jaar geleden vrijwel alle onderdelen over zee
naar China. Dat duurt zo’n 34 dagen. Nu hebben ze ze een contract met
een groot Duits Transport bedrijf DB Schencker dat die onderdelen niet
meer op Containerschepen maar in plaats daarvan met de trein gaan. Die
reis duurt zo’n 16 dagen. Dat betekent een halvering van de reistijd !
Ook computerfabrikant Hewlet Packard wil de treinverbinding gaan
gebruiken om computers vanuit China naar Europa te transporteren.
In de pers wordt de vergelijking gemaakt met de zijderoute omdat deze
nieuwe spoorverbinding van ruim 11.000 km vanuit Europa via Kazachstan
naar China de route heeft van de oude zijde route.
Dit artikel heeft zeker te maken met aardrijkskunde omdat het artikel te maken heeft met economische contacten tussen China en Europa. Het is een halvering van de reistijd en ook beter voor het milieu omdat het niet verscheept wordt.
De lokale bevolking heeft geen last van deze verbinding, het is alleen maar een snellere oplossing om onderdelen in Europa en China te krijgen.
url: http://www.geobronnen.com/een-nieuwe-zijderoute.html
No comments:
Post a Comment