Tuesday, October 16, 2012

Weerman zet na 25 jaar zijn blunder recht

Weerman zet na 25 jaar zijn blunder recht

De Redactie
YouTube - BBC
di 16/10/2012 - 12:12 Op 16 oktober 1987 werd een deel van Engeland en Frankrijk getroffen door een enorme storm. Voor de Britten ging het om het zwaarste onweer sinds de "Great Storm" van 1703. Weerman Michael Fish, die de storm tijdens het weerbericht onvoldoende zag aankomen, komt na 25 jaar met een correctie op de proppen.
"Eerder vandaag was er een vrouw die de BBC had gebeld om te zeggen dat er een grote orkaan onderweg was. Wel, aan al wie aan het kijken is kan ik zeggen dat dit niét het geval is." Met deze woorden maakte weerman Fish zich wereldwijd onsterfelijk, want enkele uren na het weerbericht werden de Britten getroffen door de zwaarste storm in 284 jaar. Het natuurgeweld, dat aan 18 Britten het leven kostte - haalde een maximale windsnelheid van 216 kilometer per uur. De windsnelheid van een orkaan, met andere woorden.
"En toch had er die dag niemand de BBC gebeld", blijft Fish na 25 jaar volhouden. "Wat ik op het scherm zei, was een pure leugen. Een collega van me had enkele uren voor het weerbericht met zijn moeder gebeld", doet Fish zijn verhaal.
"Ze was bezorgd om de komst van orkanen, maar haar zoon stelde haar gerust. En toen dacht ik: dit ga ik als intro gebruiken in het weerbericht", zegt Michael Fish tegen de BBC. "Het is zelfs zo dat er nog steeds mensen opdagen die beweren dat zij mij destijds gebeld hebben om het over die orkaan te hebben?"
Het Britse meteorologisch instituut kreeg na het hevige onweer een storm van kritiek over zich heen, maar volgens Fish waren de computers in die tijd niet krachtig genoeg om het gevaar te voorspellen. "Ik denk dat het vandaag nog steeds mogelijk is dat zoiets gebeurt", zegt de weerman.
De legendarische beelden van zijn beruchte weerpraatje zijn de wereld rondgegaan en hij zit een beetje verveeld met die voortdurende confrontatie. "Ik heb het zelfs geschopt tot een item in de openingsshow van de Olympische Spelen in Londen", zucht Fish. "Had ik maar de kans om al de kopieën die bestaan, mee te nemen in mijn graf. En zeggen dat ik niets verdien met die beelden."
Maar de intussen 68 jaar oude weerman heeft de kans gekregen om "zijn" fout van 1987 te recht te zetten. In een reclamefilmpje voor een visrestaurant in Brixton Village maakt Fish een parodie op zijn bekendste weerpraatje. "Iemand heeft me gebeld om te zeggen dat er een orkaan in aantocht is. Wel, dat klopt", klinkt het. "Het wordt een zware nacht en ik raad iedereen aan om binnen te blijven." Tot slot bedankt hij de vrouw die gebeld heeft en verlaat hij het scherm, mompelend, "dat dit gênant had kunnen zijn."


No comments:

Post a Comment