In het
centrale gebergte van Colombia is men een tunnel aan het bouwen vlak bij een vulkaan.
De constructie wordt zeer belangrijk voor de buitenlandse handel, op voorwaarde
dat de vulkaan niet uitbarst.
De La
Línea-tunnel is een complexe constructie dwars door de Cordillera Central, met
2 hoofdtunnels, 8,8 en 8,6 kilometer lang, en 21 korte tunnels en 29 viaducten,
samen 6,8 kilometer lang. De eerste hoofdtunnel moet in de lente van volgend
jaar klaar zijn.
In het departement Tolima passeert de nieuwe autoweg op 6 kilometer van de vulkaan Machín. Die is de laatste tienduizend jaar zes of zeven keer uitgebarsten, de meest recente uitbarsting deed zich achthonderd jaar geleden voor.
Explosieve vulkanen
"De meeste explosieve vulkanen houden zich heel lang stil", zegt Marta Calvache, directeur van de Colombiaanse Geologische Dienst. De dienst zegt al sinds 1998 dat men bij de aanleg van wegen rekening moet houden met de vulkaan. Als de Machín uitbarst, "dan zal de tunnel geen autoweg meer hebben", zegt Calvache.
Meer dan honderd meetstations houden de vulkaan de klok rond in de gaten. In 2008 werd een permanente alarmfase geel afgekondigd. Dat is de lichtste alarmfase - nadien heb je nog oranje en rood. Het wijst op tekenen van verhoogde onrust.
Ook een kleine uitbarsting van Machín zal groter zijn die van vulkaan Ruiz, 45 kilometer verderop, die in 1985 het stadje Armero van de kaart veegde en 22.000 tot 28.000 mensen doodde. Bij een grote uitbarsting wordt het volledige centrum van het land geraakt, zegt Calvache.
Van strategisch belang
In de milieu-impactstudie voor de tunnel is geen sprake van de Machín als risicofactor, zegt Néstor Jaime Ocampo van milieuorganisatie Fundación Ecológica Cosmos.
Voor de regering is de tunnel van strategisch belang voor de handel tussen de belangrijkste grensstad met Venezuela, Cúcuta, in het noordoosten, en de enige Colombiaanse haven aan de Stille Oceaan, Buenaventura, in het westen.
De tunnel ligt op een as die door het centrum van het land, het rijkste deel, passeert, met onder meer hoofdstad Bogotá. "In het autowegennet is dit de ruggengraat van het land", zegt Luis Orlando Muñoz van de Colombiaanse Vereniging van Ingenieurs (SCI).
Door dit tunnelproject en door de economische activiteiten in de zone, onder meer de mijn van La Colosa, worden tienduizenden mensen naar een zone met vulkaangevaar gelokt, zegt Ocampo. "Als deze weg zelfs maar enkele maanden onderbroken zou worden, dan zou de buitenlandse handel van het land in elkaar storten."
In het departement Tolima passeert de nieuwe autoweg op 6 kilometer van de vulkaan Machín. Die is de laatste tienduizend jaar zes of zeven keer uitgebarsten, de meest recente uitbarsting deed zich achthonderd jaar geleden voor.
Explosieve vulkanen
"De meeste explosieve vulkanen houden zich heel lang stil", zegt Marta Calvache, directeur van de Colombiaanse Geologische Dienst. De dienst zegt al sinds 1998 dat men bij de aanleg van wegen rekening moet houden met de vulkaan. Als de Machín uitbarst, "dan zal de tunnel geen autoweg meer hebben", zegt Calvache.
Meer dan honderd meetstations houden de vulkaan de klok rond in de gaten. In 2008 werd een permanente alarmfase geel afgekondigd. Dat is de lichtste alarmfase - nadien heb je nog oranje en rood. Het wijst op tekenen van verhoogde onrust.
Ook een kleine uitbarsting van Machín zal groter zijn die van vulkaan Ruiz, 45 kilometer verderop, die in 1985 het stadje Armero van de kaart veegde en 22.000 tot 28.000 mensen doodde. Bij een grote uitbarsting wordt het volledige centrum van het land geraakt, zegt Calvache.
Van strategisch belang
In de milieu-impactstudie voor de tunnel is geen sprake van de Machín als risicofactor, zegt Néstor Jaime Ocampo van milieuorganisatie Fundación Ecológica Cosmos.
Voor de regering is de tunnel van strategisch belang voor de handel tussen de belangrijkste grensstad met Venezuela, Cúcuta, in het noordoosten, en de enige Colombiaanse haven aan de Stille Oceaan, Buenaventura, in het westen.
De tunnel ligt op een as die door het centrum van het land, het rijkste deel, passeert, met onder meer hoofdstad Bogotá. "In het autowegennet is dit de ruggengraat van het land", zegt Luis Orlando Muñoz van de Colombiaanse Vereniging van Ingenieurs (SCI).
Door dit tunnelproject en door de economische activiteiten in de zone, onder meer de mijn van La Colosa, worden tienduizenden mensen naar een zone met vulkaangevaar gelokt, zegt Ocampo. "Als deze weg zelfs maar enkele maanden onderbroken zou worden, dan zou de buitenlandse handel van het land in elkaar storten."
Samenvatting door
Thierry Dirkx:
In het centrale gebergte (De Cordillera) van Columbia zijn ze een tunnel
aan het bouwen bij een vulkaan(de Machin) die al een paar keer is uitgebarsen,
de tunnel wordt ongeveer 8.8 km lang, dit zou nuttig zijn voor de handel in
Columbia. Als deze weg die er komt al een paar keer onderbroken wordt zou dit
zeer slecht zijn voor de economie in Columbia.
No comments:
Post a Comment